måndag 28 mars 2011

27/3 2011 Markarbete

Hej!
Idag hade jag lite markarbete med Willan. Eller man kan ju kalla det mer bomträning hur som helst så tränade jag på att byta galopp över bom. Jag och mamma försöker lära henne att byta galopp men hon tycker det är lite svårt så mamma tyckte avv vi skulle testa att byta över bom.

Jag red fram som vanligt, lufta igenom traven, volter, övegångar m.m
Sedan började jag att travhoppa på ett litet hinder på 20/30 cm, ganska lågt.
Det tyckte Willan var jättekul, det var ju inte så jobbigt, inte heller i galoppen...

När vi skulle träna att byta galopp över bom så låg vi på en ått volt, när jag hoppade över bommen skulle jag flytta skänklar, sittben, vikt etc. Precis som om jag bytte vanligt, till nya galoppen. Det här tyckte Willan var mycket enklare, så vi låg på ett par varv. Landade hon i fel galopp saktade man av och bytte.

Mamma hade byggt en två studs så jag red på en ått volt men istället för att fortsätta volten så hoppade vi över studs hindrerna och fortsatte ått volten. Vi började på 50 cm, men sedan höjde vi upp till 80 cm.
Svårt att förklara, ska försöka fixa en bild!

Trött häst och ryttare skrittade av och vankade till stallet...

/Clara och Willow

Trött häst och ryttare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar