söndag 27 mars 2011

Dressyr på volten

Igår red jag dressyr på volten, eller i mörkret snarare, volt lampora fungerar ej...
Man märker när man rider att höger varv är enklast. Mycket mjukare,och lättare att rida i. I vänster varv blir hon lite mer ovillig att samarbeta, det är ju lite jobbigare att arbeta i det varvet...
Jag gjorde en övning mamma tipsade om. Arbetar på volten tills jag får en fin böjning sedan flyttar man för skänkeln och rider på en lite större volt, sedan mindre igen. När det går bra flyttar man för skänkeln igen till en större volt och försöker rida på volten samtidigt som hästen är rakställd. I höger varv fungerade det jätte bra, vänster varv varlite jobbigare, både för mig och Willan. Krävdes väldigt mycke ytterskänkel men samtidigt innerskänkeln när hon väl tog ytterskänkeln. När vänster varv fungerade började vi med galoppen.

Vi har ju sen vi fick henne tränat upp styrkan, kondition och teknik. Nu när vi fått upp kondition och styrkan har jag lite annat att jobba på. Hon blir lätt stark i galoppen inte så att hon vill skena runt men hon ökar gärna. Samtidigt vill jag rida lite långsammare eftersom jag kan inte rida ihop henne när hon ökar, då hon blir för stark för mig. Fungerar bättre för mamma, längra ben och bättre på att rida. Men målet var att hon skulle kunna bära sig i galoppen som hon inte kunde när vi fick henne och nu är vi väldigt nära. Alltid när man ska nå ett mål finns det motgångar men det är bara kul att hon njuter av livet ;) Juste, när vi travade av henne efter galoppen så får hon världens finaste trav och länger ut halsen, ännu ett snäpp närmre slut målet :)

Nästa Söndag är jag anmäld till en Pay´n Jump på Ekeby, Önska mig lycka till :)

/ Clara och Willow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar